svētdiena, 2010. gada 23. maijs

Nordea Rīgas maratons 2010

Pirms starta: Es stāvu 11. novembra krastmalā, 50 metrus no starta līnijas. Esmu iebarikādēts otrajā „vilnī” – pusprofesionāļos. Elīna Doļģe iespīlētā adidas skrējēju kostīmā lēkā uz skatuves pa labi no manis un cenšas iesildīt skrējējus. Nezinu kā ar meitenēm, bet puiši tiešām paliek mikli. Es situ plaukstas ritmā un klausos fonā skanošo Rammstein.
Tiek dots starta signāls un skrējiens sākas. Mans smadzeņu procesors ātri atgādina manis iepriekš sastādītos laikus pa kilometriem, lai es iekļautos 4 stundās. Dodu sev solījumu, ka skriešu pēc plāna. Pēc 1. km mans Garmin nopīkstas. Nē, viņš nelamājas, bet ziņo par vidējo kilometra ātrumu – 4 min 58 sek/km, kas ir daudz par ātru. Cenšos sev iestāstīt, ka jāskrien lēnāk, bet kājas neklausa. Arī otrais kilometrs ir 25 sekundes par ātru. Ieklausos ķermenī – tas saka, lai tik skrienu. Es paklausu. Turpinu skriet ar 5 min/km (12 km/h). 4. km ar asti dzirdu priekšējos skrējējus sitam plaukstas – viņi aplaudē skrējiena līderim, kuru pavada policijas eskorts. Skrējējs ir melns, noteikti ne ar Latvijas pasi. Viņš skrien jau 7. km un izskatās pavisam svaigs. To pašu gan nevar teikt par operatoriem uz riteņa, kuri slapjām pierēm min pedāļus un cenšas neatpalikt no skrējiena līdera. Mani tas sasmīdina. Es uz mirkli aizmirstu koncentrēties un gandrīz samežģu labās kājas potīti uz nelīdzenās ceļa virsmas, kur smagās mašīnas ir izveidojušas savas „tranšejas”. „Es mājienu sapratu, paldies!” – apsolos turpmāk skatīties zem kājām rūpīgāk. No 5.km līdz Vanšu tiltam (9.km) nekādas emocijas, skrienas viegli, joprojām 12 km/h. Uz Vanšu tilta satieku savas draudzenes – viņas mani padzirda ar sāļu dzērienu un laba vēlējumiem. Es nopriecājos un skrienu tālāk. Trase ieved Vecrīgā, tā iet gar „Galerija Centrs”, kur sastājušās daudzas neizpratnes pilnas sejas. Viena pat saka: „Te kādas sacensības notiek?” Šoreiz laipnību noriju un neatbildējis paskrienu garām. 14. km ar „sīceni” – pirmais aplis ir noslēdzies. (kopā 3 apļi – 42 km 195m) Dzirdu fonā atbalstītāju aplausus, daži pat tiek veltīti man. Otrā apļa sākumā, 17.km, apsteidzu savu vietējā ciema treniņu biedru. Tas liek man justies nedaudz neērti, jo zinu, ka mana gada kilometrāža (~1650 km) ir gandrīz uz pusi mazāka kā viņam, tāpēc nebūtu godīgi, ja es finišētu ātrāk. (Bet ko Tu jaunībai padarīsi?) Viņš man novēl veiksmi un mēs šķiramies – es nedaudz, bet tomēr ar katriem pāris simts metriem atraujos ar vien tālāk. Pie 20. km (blakām Arēnai Rīga) pirmo reizi izmantoju organizatoru sniegtās šķidrās veltes – izdzeru glāzi Gatorade zilās viras. Nezinu vai dzēriens vainīgs, vai karsējmeitenes, kas man uzsauca „sarauj!” – bet kājas paliek ašākas. Es gan speciāli tās piebremzēju, lai neizsistu savu elpošanu no „šūpuļa”. 24. km (Vanšu tilts) sāku just, ka man kājas pielīst ar svinu. Pārvelkot plaukstu pār pieri, sataustu nelielus smilšu graudus – sāļus. 25. km mani draudzenes atkal „apčubina” - sadzirda ar sāļu dzērienu. Es atpērkos ar smaidu un „paldies!”. Vecrīgai izskrienu cauri ātri un tūlītās jau esmu atkal turpat kur sāku, startā, tikai tagad jau ar 28 km bagāžu. Ieskrienot trešajā aplī, ausīs ielīst runveža skaļrunī izteiktie uzslavinājumi Nilam Ušakovam – viņš esot veiksmīgi finišējis pusmaratonā. Es tam nepievērsis lielu uzmanību, turpinu to, ko esmu sācis – skriet maratonu. 30. km temps sāk strauji kristies. Pie tam jūtu, ka nevaru iztaisnot kājas ceļos līdz galam. 31. km paliek arī grūtāk elpot. Es zinu, kas notiek – mani ir apmeklējusi „maratona nāve”, kura visspilgtāk izpaužoties tieši pēc 32. km. „Tūlīt sāksies,” es sevi brīdinu un ilgi tiešām nav jāgaida. Jau 33. km kājas ceļas tikai ar pierunāšanu. Es nolemju sākt sevi mānīt, lai uzlabotu ātrumu – „Re, finišs jau ir tur aiz līkuma, saņemies, vēl tikai nedaudz.” Finišs, protams, aiz līkuma nav. Tāpēc saņemu „administratīvo sodu par mānīšanos” – man atņēma arī kāju ikru atsperīgumu. Nolemju turpmāk mānīšanos taktiku neizmantot. Kājas sāk lipt pie asfalta. 34. km, pie dzeršanas stenda, es pirmo reizi skrējiena laikā apstājos, lai lēnām izdzertu 2 glāzes gatorade un apslapinātu seju ar vēsu ūdeni. Pitstopā pavadījis ~ 10 sekundes, turpinu skriet. Mani atkal uzmundrina karsējmeitenes. Es vārgi atsmaidu, jo spēka ir gaužām maz. Katrs kilometrs tagad liekas kā 14 km aplis iepriekš. Elpot paliek vēl grūtāk, sāk krūšu kurvi spiest. 36. km mani atkal sagaida draudzenes. Šoreiz dzeru negribīgi, jo baidos, ka man tas viss turpat varētu iznākt atpakaļ. Tomēr taipat laikā ļoti priecājos viņas redzēt, jo tas novērš domas no skriešanas. Paskrējis viņām garām, nonāku emocionāli grūtākajā trases posmā – Vanšu tilta pakājē. Skats noteikti nav no labākajiem – daudzi iet, bet tie, kas neiet – klibodami lēni velkas augšā. Visi kā sarunājuši to dara ar nokārtām galvām. Izskatās kā pēc zaudēta kara. Es sakožu zobus un cīnos ar sevi – uzskrienu augšā. 38. km apstājos otro reizi, lai atkal padzertos. Izdzēris 2 gatorade glāzes un ~100 ml negāzēta ūdens, atsāku skriet. Jūtu, ka paliek slikta dūša. „Čabulīt, turies,” kāda meitene man uzsauc. Es atskatos un pamirkšķinu, jo vairāk "tērēties" nevaru atļauties. Vēl pēc 100 metriem piezogas spēcīgas sāpes labajā sānā. Nolemju nomest tempu zemāk, tomēr tas nepalīdz – sāpes sānā tikai pieaug. 40. km apstājos, jo esmu pārliecināts, ka pretējā gadījumā man iekšā kaut kas plīsīs. Es ātrā solī (no malas gan jau izskatījās lēni) noeju 100 metrus. Tad cenšos atsākt skriet. Tas izdodas tikai uz 100 metriem, tad atkal sānā sāk „griezt ar nazi”. (Tik stulba sajūta – tu zini, ka finišs ir tepat, bet nevari paskriet. Vienkārši fiziski nevari. Gribi, bet nevari.) Pāreju ātrā iešanā. Tā noēdot 200 metrus. Tad vēlreiz mēģinu paskriet. Šoreiz izdodas, tiesa gan ļoti lēni, bet tomēr. Izskrienu uz 11. novembra krastmalu un beidzot ieraugu finiša zīmi. Svētlaime apņem mani. Acis iedegas. Es atkal spēju pasmaidīt. Elpot paliek vieglāk. (Laikam sāpošais sāns arī ieraudzīja finišā zīmi). Skatītāji no malas aplaudē. Es finišēju. Laiks iepriecinošs – vairāk kā 10 minūtes zem 4 stundām. Mans mērķis ir sasniegts – maratons ir gāzts.



P.s. Varat atrast mani šajā bildē. Gribat arī mājienu? Esmu sporta tērpā.

P.s.s. NRM trasi varat apskatīt TE

40 komentāri:

marshmallow teica...

tik patīkami lasīt, zinot, ka esi noskrējis, jo tu taču nebūtu padevies, vai ne? :)

Lilu teica...

ehh, prieks =)
ps. čabulītis labajā pusē?

Une teica...

malacis - vislielākais apbrīns! Pārcilvēki, jūs.

Anonīms teica...

Malacis!

Romeo teica...

Paldies mīlīši par labajiem vārdiem :)
Marshmallow - padevies es noteikti nebūtu, bet kāda trauma pašā sākumā visu stāstu varētu gan izmainīt. Nereāli padoties, ja tevi tik daudz cilvēku uzmundrina.
Lilu, netrāpīji. Te vēl palikuši 2 šāvieni :)
Une, šorīt es vairāk pēc invalīda izskatos nevis pārcilvēka, jo staigāju kā cirkulis - ar taisnām kājām. =)
deni2s, tencinu! *paklanos*

Annija teica...

apsveicu!
Minējums- tieši pašā vidū,priekšā?
:)

Romeo teica...

Annie, paldies. Redzu, kuru skrējēju Tu domā, bet nē - esmu citur. :)
Arī Tev vēl paliek 2 lodes.

gatons teica...

Respect tiem, kas spēj noskriet maratonu :) Pats ar pūlēm tik ar pusi tiku galā :P

Lilu teica...

Tu gribi teikt, ka Tev bija pavisam cita skrienamkleita? manuprāt, tavi mini Tevi diezgan ļoti nodod. un ja nu tie nav tavi, tad jums vismaz ir līdzīga gaume

Ilva teica...

Jau apmēram divas stundas biju vislaik klikkojusi uz ieraksta šī, lai redzētu Tavu reakciju uz Kaspara komentāru. :)

Romeo teica...

Kaspar, lūdzu, nesauc mani šeit tā kā tikko nodēvēji.
Tu būsi sapikseļojies, jo es neesmu tajā vietā, kur Tu norādīji :)
Atbalstītāji tieši otrādi - ļoti palīdzēja. Bez viņiem būtu kā bez kājām (angel). NRM bildes ar medaļu vari atrast manā draugiem.lv profilā.
Gatons, es iepriekš vairākus gadus skrēju arī pusmaratonus. Tu virzies uz pareizo pusi. Tev tik paliek vēl viens pakāpiens - pats maratons :)
Lilu, man bikses, kurpes, cepure nav mainījusies. Krekls vienīgi. Pieņemsim, ka izbalēja. Zili apspīlēti šorti, balta cepure - tas, kas mani visvairāk nodod.

Romeo teica...

Ilvu, tagad vari atpūsties.
Un arī es (fhew)

Livars teica...

Tāda savāda sajūta... Gandrīz katru dienu lasu Tevis uzrakstīto...
Tavus darbus, sapņus un mīlestības nojaušamo tuvumu...
Savāda sajūta tāpēc, ka parasti savu spožo un interesanto romānu autorus, vairāk vai mazāk esam kaut kad un kaut kur redzējuši vai apjautuši...
Savādi tāpēc, ka Tu kļūsti pats par sava Dzīves romāna prototipu, kuru mums – lasītājiem nākas iztēloties no iepriekš gūtās, mūsu dzīves pieredzes... arī saviem lidojumiem...
Pateikt – prieks par Tevi – tas būtu... nepasacīt neko... /Livars/

LeTigerGirl teica...

Akdievs..
nu super!
kā tu to dabuji gatavu? : D

Mēģināju izdomāt kurš tur varētu būt bet tomēr padodos... : D

Romeo teica...

Livar, man arī ir savāda sajūta, jo lasītāji tiešām mēdz lasīt to, ko es rakstu.
Es vēlos, lai jūs domājat, fantazējat. "Domāt" nozīmē "jautāt" un jautāšana noved pie atbildēm.
LeTigerGirl, treniņi un vēlreiz treniņi. Žēl, ka tik ātri padodies, tur mani noteikti var sazīmēt. Dodu Tev vēl vienu mājienu - mani pa diagonāli ir ielenkuši divi sarkani skrējēji.

Unknown teica...

Baltā keponā, bet kurš...? :)

Romeo teica...

Zane, cik skrējējus baltā keponā un gaiši zilos, apspīlētos šortos Tu redzi bildē?

Kāspars teica...

4, Cenzēts.

Romeo teica...

Tagad atmet visus tos, kuri ir no tām baltajām centra svītrotajām līnijām pa labi. Atmet arī tos, kurus kaut nedaudz aizsedz citi skrējēji (manas aprises neviens neaizsedz). Cik tagad paliek?

Lilu teica...

jau augstākā matemātika? :)
ps. vispār jau apspīlētie izskatās mazliet savādāk, pēc manām domām..

Romeo teica...

Matemātika un ģeogrāfija :)
P.s. Iemet linku tad kādi Tavuprāt izskatās pareizie.

Lilu teica...

ai, varbūt labāk nee. nu šie jau ir pareizie, tik, manuprāt, ne tie apspīlētākie "D

LeTigerGirl teica...

2 sarkani skrējēji... pff. tgd vel vairāk nezinu.. : /: ]

Romeo teica...

Lilu, ar vēl apspīlētāku variantu var palikt bez bērniem. (angel)
LeTigerGirl, meklē no baltās telts pa labi līdz tām tālākajām baltajām slīpajām strīpām. Vairāk pateikt priekšā gan nevaru, ticība neļauj :)

Unknown teica...

Atradu. Bet vai tad tev nebija jāūt melnai maiciņai?

Romeo teica...

Apsveicu!
Un man jau sāka likties, ka es sevi tur esmu tikai iztēlojies :)
Vajadzēja būt melnai/tumši zilai, bet maratona rītā bija tik silts, ka nolēmu pāriet uz vēl plānāku variantu.

Lilu teica...

šķiet, nu jau Tu pārspīlē šur un tur.. :p

Romeo teica...

Lilu, Tu nu gan ātri maini domas. Vēl vakar rakstīji: "mazais spēlētājs blakus draudzenēm nemaz neizskatījās tik mazs" =)

LeTigerGirl teica...

Āh : DD
Neapvainojies, bet man visu laiku likās, ka tā ir meitene.. : D

Romeo teica...

Letigergirl, smuka vai nesmuka meitene? No tā ir atkarīgs vai es apvainošos ;)

Lilu teica...

Romeo, es tikai konstatēju faktu, ka esi paaudzies., un vispār tam nav nekāda sakara ar šortiem vai ātru domu maiņu ;)
(varbūt kādu apbēdināšu- manuprāt, no Tevis meitene nesanāktu)

Romeo teica...

Pēc puiša neizskatos, meitene ar no manis nesanaktu, eh, kur man likties? :)

LeTigerGirl teica...

Nu piedod, nevaru spriest no tik tāla skatupunkta. ^^

Romeo teica...

LeTigerGirl, palūdz CSI, lai viņi Tev aizdod savu moderno tehniku, kas spēj bildi piezūmot 100+ reizes ^.^

LeTigerGirl teica...

Mēģināju.. Viņiem uzmeta error o.O

Nu ta jau tik smuka, ka pat tehnika `iet - čau` : D

Romeo teica...

Jauki, noderīgi zināt. Varbūt kādreiz noder..

Juris teica...

Ar lielu novēlojumu apsveicu ar to, ko esi pelnījis - godam noskrieto maratonu :) Kaut man būtu bijusi tāda atbalsta grupa manā pirmajā maratonā! Esi manam pirmajam rezultātam iekabinājis pārdesmit sekundes!:) Kādi plāni par nākošo garo "pastaigu" ?:)

Romeo teica...

Kamēr no Liepājas atnāk tas komentārs, laiks jau paiet :) Pilsētā, kurā piedzimst vējš, materiāla atbalsta komandai nevajadzētu trūkt, vajag tikai rakt! ;)
Plānos tagad ir atgūt svaru uz 72 kg un skriet 3x nedēļā pa 7km, tā tīri profilaksei. Maratonus vairs negribas, bet pusmaratonu sacensībās gan šad tad piekāpšu. Kuldīgā, Valmierā gan jau redzēsi mani.

Zum zum teica...

man fascinē etiķete. )

Romeo teica...

Mani fascinē tā filma :)